Stand Up Paddle Tour op de Nijl van Aswan naar Luxor – een reisverslag

Stand Up Paddle Tour op de Nijl van Aswan naar Luxor - een reisverslag

“A Stand Up Paddle Tour on the Nile”.

Talloze mythen omringen de Nijl. Als kind al las ik Rüdiger Nehberg’s Avontuur aan de Blauwe Nijl en Lange tijd lag het project om de Nijl te bevaren met de SUP in de lade.

Onze ontdekkingsgeest hoopte op een idyllische peddel over de historische en dromerige rivier van Egypte, maar niet zo extreem als Rüdiger Nehberg, want we sloten de krokodillenfactor uit door ten noorden van de Hoge Dam in Aswan te beginnen. Voor een gemakkelijke start werden we de eerste 5 dagen begeleid door een felucca, een traditionele zeilboot.

De feluccas hadden moeite om de lange weg vanuit Luxor te mikken omdat er te veel vergunningen nodig waren, de terugweg te ver was en de wind afnam naar het noorden. Onze peddelrichting werd gedicteerd door de stroming van zuid naar noord, die helaas noordenwind is, in tegenstelling tot de meest voorkomende windrichting. Dus de conclusie was: peddel met de stroom mee, maar tegen de wind in. We wisten niet hoeveel kilometers per dag haalbaar waren, omdat dit altijd sterk afhangt van de stroming en de windsterkte.

We waren uitgerust met een GTS Sportstourer 13.0, de GTS Cruiser 11.6 en twee lichtgewicht GTS Narrow peddels.

“De kapitein was al bezig met het eten op de felucca.”

De timing was perfect, maar toch toevallig, want de beste tijd voor een SUP-vakantie op de rivier is in de wintermaanden. Dan staat het water lager dan in de zomer. Zodra het warm wordt, stijgt het water van de langste rivier ter wereld met ongeveer 3 tot 4 m en verdwijnen de talrijke eilanden in de Nijl. Bovendien is er aanzienlijk meer stroming, maar ook een sterkere tegenwind. Aswan is een paar dagen stand-up paddling waard. Elephantine Island met zijn twee Nubische dorpen, het grote zandduin met de graven van de edelen, de kloosters in de zandduinen, de botanische tuin op een van de eilanden in de Nijl, evenals de Philae Tempel – dit alles kan onafhankelijk van boten per SUP worden verkend.

De omgeving verbaasde ons – we voelden ons alsof we terug in de tijd reisden: de traditionele feluccas kwamen voorbij, kamelen stonden op de zandduinen. Alleen de luide Arabische muziek van de motorboten, de zogenaamde dahabiyas, waarop men feestviert, bracht ons terug naar de werkelijkheid. Het Old Cataract Hotel staat direct aan de oevers van de Nijl en is vanaf de SUP vanaf het water te bewonderen.

“De roman Death on the Nile van Agatha Christie was hier…

geschreven & gefilmd

De eerste kilometers uit Aswan waren vrij gemakkelijk te peddelen met een goede stroming en weinig tegenwind.

Steeds weer stopten vissers ons en vroegen ons waar we vandaan kwamen en waar we heen wilden. Ze konden niet geloven dat we per SUP reisden. Bij zonsondergang landden we op een eilandje in de Nijl – het was al donker om 17.30 uur. Osama, de kok, en Mahmoud, onze kapitein, maakten het eten klaar op de felucca. Omdat de nachten in januari zelfs in Egypte behoorlijk koud kunnen worden, maakten we een vuurtje op het eiland en onze Nubische bootbemanning trommelde en zong zich warm. Wie op de boot slaapt, wordt wakker met de zonsopgang. Maar in de winter zijn de nachten en de vroege ochtenden erg fris – dus kroop onze bootbemanning altijd pas onder hun dekens vandaan als de zon al genoeg kracht had om hen te verwarmen.

Dat wil zeggen, met een ontspannen vakantietijd van 9 uur, hebben we ontbeten. Tijdens de bouw van de omstreden Aswandam werden meer dan 100.000 Nubiërs gedwongen verplaatst naar nieuw gebouwde dorpen 45 km ten noorden van Aswan. De hervestiging is geslaagd. Nubiërs hebben hun culturele identiteit behouden, maar hebben een betere levensstandaard dan de generatie van hun grootouders en toegang tot beter onderwijs.

“Zoals vele kleine oases nestelen de Nubische dorpen zich aan de oevers van de Nijl.”

Het is steeds hetzelfde patroon dat we tijdens onze SUP-vakantie hebben opgemerkt – irrigatiekanalen waarin water uit de Nijl wordt gepompt, waardoor een 1-2 km brede groene tuin van palmbomen en groentevelden ontstaat. Het dorp staat er dan direct achter om geen vruchtbare grond te verspillen aan de rand van de grote zandzee van de Sahara.

Onze bestemming op dag 2 van de Stand Up Paddle Tour was Kom Ombo, 47 km ten noorden van Aswan.

Met een lichte tegenwind en met al onze kleine stops, peddelden we ongeveer 5-6 km in een uur. We werden vaak uitgenodigd voor thee door vissers die gasfornuizen op hun boten hebben, dus legden we de SUP’s midden in de Nijl aan bij vissersboten voor de thee. Kort voor Kom Ombo zagen we nog meer kamelen op de oevers van de Nijl. We stopten in Daraw, omdat daar in het weekend een van de grootste kamelenmarkten van Egypte is. De kamelen komen uit Soedan en worden op vrachtwagens naar Caïro vervoerd, waar ze worden geslacht voor kamelenvlees. Bij zonsondergang bereikten we de tempel van Kom Ombo, die direct aan de oevers van de Nijl ligt.

We veroorzaakten wat opschudding toen we met onze SUP’s aanlegden tussen de Nijlcruiseschepen. Omdat onze felucca moest oversteken in de lichte tegenwind en langzamer ging dan wij, hadden we tijd om onderweg mensen te ontmoeten of vergeten, verborgen tempels vlak aan de kust te ontdekken. Zo vonden we 60 km ten noorden van Aswan een tempel in Gebel el-Silsila, verscholen in het riet, veel minder bezocht door het massatoerisme dan Kom Ombo, omdat de feluccas hier hooguit stoppen.

“We bereikten de tempel van Kom Ombo bij zonsondergang.

Nijlcruiseschepen stoppen meestal voor een foto van aan boord. De rotsen van de Oost- en Westwoestijn komen hier zo dicht bij elkaar dat de Nijlvallei bijzonder smal wordt, zodat u een ontspannen dag op de SUP kunt hebben omdat u door de sterke stroming nauwelijks hoeft te peddelen. Zandsteen wordt hier al sinds de oudste historische tijden gedolven. Talrijke tempels uit Opper-Egypte werden gebouwd van de zandsteen uit deze groeven. De stenen werden verscheept naar Karnak, Luxor, Kom Ombo, Esna, Edfu en vele andere plaatsen in Boven-Egypte. In de dagbouw werden soms sneden tot twintig meter hoog in de rots gegraven om bij het begeerde bouwmateriaal te komen.

We verstopten onze planken in het riet en vertrokken.

Met een beetje geluk ontsluiten de tempelwachters vaak graven of gesloten tempeldeuren. De dagen op de Nijl waren vergelijkbaar, het landschap werd gedomineerd door ezels en koeien, soms kamelen, die op de oevers graasden. Bananen- en suikerrietplantages en dadelpalmen wisselden elkaar af, en daarachter zag men de zandduinen van de woestijn. Elk uur kon je de hoorns horen van de trein die Caïro en Aswan verbindt en na het vliegtuig waarschijnlijk het snelste vervoermiddel langs de Nijl is. In Esna namen we afscheid van onze bootbemanning: ons bed en bagagevervoer, dat ons als het ware had gevolgd, verliet ons nu en we peddelden alleen verder zonder bootondersteuning. Onze minimale bagage bestond uit 2 slaapzakken, 3 T-shirts, tandenborstel, geld, mobiele telefoons en camera’s. Ten noorden van Esna waren er aanzienlijk minder felucca’s, af en toe passeerden ons Dahabiyas, de Nijl-huisboten, maar verder was het hier veel rustiger op de rivier.

In het beste geval passeerden de cruiseschepen ons in colonnes van 6 of 7 in de ochtend of avond, omdat ze meestal ‘s morgens bij de tempels aanmeren en ‘s nachts van plaats naar plaats varen.

“GTS boards zijn een uitstekende bedvervanger bij het kamperen op SUP vakanties”.

Met 25-30 km per dag vorderden we goed, kochten we brood, feta en tomaten in kleine winkeltjes aan de kust en leerden we dat er altijd tijd is voor een thee. De kinderen waren elke keer trots als ze onze SUP’s mochten uitproberen of als we ze meenamen voor een kleine peddel op onze boards. We brachten de nacht door in bananenplantages of ongestoord op de eilandjes in de Nijl op onze planken in slaapzakken. De GTS platen zijn een uitstekende bedvervanger op de camping. De souks in de steden zijn een goede plek om proviand in te slaan. Voor wie geïnteresseerd is in geschiedenis, zijn er naast Edfu en Esna talloze tempels en tombes te ontdekken, bijvoorbeeld El Kab of de Al Kola-piramide. Dus brachten we de niet-roeibare dag met bijna 30 knopen wind door als amateur-archeologen. Het is ongelooflijk hoe goed deze 3000-3500 jaar oude getuigen van de geschiedenis bewaard zijn gebleven.

Het is verbazingwekkend hoe kleurrijk en gedetailleerd de tekeningen zijn die het leven op de Nijl in die tijd uitbeelden. Onze laatste dag in de richting van Luxor – 30 km te peddelen – werd beloond met een goede stroming en rugwind en zo waren we ‘s middags al bij de brug van Luxor, 3 uur eerder dan verwacht. Vanaf dat moment werden we voor het eerst begeleid door een boot van de toeristenpolitie. Hier werd de omvang van het gebrek aan toerisme sinds de revolutie en nu na Corona duidelijk. Ongeveer 50 cruiseschepen lagen vast bij de ingang van Luxor aan de oevers van de Nijl.

Onze toeristenpolitieboot begeleidde ons rechtstreeks naar het hotel, waar we per SUP incheckten, aangezien veel van de hotels direct aan de kust zijn gebouwd. Na 9 dagen op de Nijl (waarvan één niet peddelbaar) en 200 kilometer peddelen tussen Aswan en Luxor, zagen we voor de laatste keer de zon over de westoever zakken. Met veel interessante verhalen, kleine avonturen en duizend nieuwe indrukken sloten we uiteindelijk onze tocht af met een afscheidspad naar de westoever om de Vallei der Koningen en de Kolossen van Memnon en de Tempel van Hatsjepsoet per fiets te bezoeken.

Tekst & foto’s: Kathrin Borgwardt

Stand Up Paddle Tour op de Nijl van Aswan naar Luxor – een reisverslag

Index

Deel post:

ALTIJD OP DE HOOGTE BLIJVEN

Abonneer u nu op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte