Stand Up Paddle Tour på Nilen fra Aswan til Luxor – en rejsebeskrivelse

Stand Up Paddle Tour på Nilen fra Aswan til Luxor - en rejsebeskrivelse

“En tur med stand up paddle på Nilen”.

Der findes utallige myter om Nilen. Allerede som barn læste jeg Rüdiger Nehbergs Eventyr på den Blå Nil og I lang tid lå projektet om at padle på Nilen med SUP’en i skuffen.

Vores opdagelsesånd håbede på en idyllisk padling over Egyptens historiske og drømmeagtige flod, men ikke helt så ekstrem som Rüdiger Nehberg, da vi udelukkede krokodiller ved at starte nord for den høje dæmning i Aswan. For at få en nem start blev vi ledsaget af en felucca, en traditionel sejlbåd, i de første 5 dage.

Felukkaerne havde svært ved at sejle den lange vej fra Luxor, fordi der var for mange tilladelser, vejen tilbage var for lang, og vinden var aftagende mod nord. Vores padleretning blev dikteret af strømmen fra syd til nord, som desværre er nordlig vind, i modsætning til den mest almindelige vindretning. Så konklusionen var: padl med strømmen, men mod vinden. Vi vidste ikke, hvor mange kilometer om dagen der kunne lade sig gøre, da det altid afhænger meget af strømmen og vindstyrken.

Vi var udstyret med en GTS Sportstourer 13.0, en GTS Cruiser 11.6 og to lette GTS Narrow-padler.

“Kaptajnen var allerede i gang med at forberede middagen på feluckaen”.

Timingenvar perfekt, men stadig tilfældig, da det bedste tidspunkt at tage på SUP-ferie på floden er i vintermånederne. Så er vandet lavere end om sommeren. Så snart det bliver varmt, stiger vandet i verdens længste flod ca. 3-4 m, og de mange øer i Nilen forsvinder. Desuden er der betydeligt mere strøm, men også en stærkere modvind. Aswan er et par dage værd at bruge på stand-up paddling. Elephantine-øen med dens to nubiske landsbyer, den store sandklit med adelsgravene, klostrene i sandklitterne, den botaniske have på en af øerne i Nilen samt Philae-templet – alt dette kan udforskes uafhængigt af både med SUP.

Omgivelserne forbløffede os – vi følte os som om vi rejste tilbage i tiden: de traditionelle felukkaer kørte forbi, kameler stod på sandklitterne. Kun den høje arabiske musik fra motorbådene, de såkaldte dahabiyas, som folk fejrer på, bragte os tilbage til virkeligheden. Old Cataract Hotel ligger direkte på Nilens bredder og kan beundres fra SUP’en fra vandet.

“Romanen Døden på Nilen af Agatha Christie var her

skrevet og filmet

De første kilometer ud af Aswan var ret lette med en god strøm og lidt modvind.

Igen og igen stoppede fiskere os og spurgte os, hvor vi kom fra, og hvor vi ville hen. De kunne ikke tro, at vi rejste med SUP. Ved solnedgang landede vi på en lille ø i Nilen – det var allerede mørkt klokken 17.30. Osama, kokken, og Mahmoud, vores kaptajn, tilberedte aftensmaden på feluccaen. Da januarnætterne kan blive ret kolde selv i Egypten, tændte vi et bål på øen, og vores nubiske besætning trommede og sang sig varme. De, der sover på båden, vågner op med solopgangen. Men om vinteren er nætterne og de tidlige morgener meget friske – så vores besætning kravlede altid først ud under tæpperne, når solen allerede havde nok kraft til at varme dem.

Det vil sige, at vi spiste morgenmad med et afslappet ferietidspunkt kl. 9 om morgenen. Under opførelsen af den kontroversielle Aswan-dæmning blev mere end 100.000 nubiere tvangsforflyttet til nybyggede landsbyer 45 km nord for Aswan. Genbosættelsen har været en succes. Nubierne har bevaret deres kulturelle identitet, men har en bedre levestandard end deres bedsteforældres generation og adgang til bedre uddannelse.

“Som mange små oaser ligger de nubiske landsbyer på Nilens bredder”.

Det er altid det samme mønster, som vi bemærkede på vores SUP-ferie – kunstvandingskanaler, hvortil der pumpes vand fra Nilen, som skaber en 1-2 km bred grøn have med palmelunde og grøntsagsmarker. Landsbyen ligger så lige bagved den for ikke at spilde frugtbar jord på grænsen til Saharas store sandhav.

Vores destination på dag 2 af Stand Up Paddle Touren var Kom Ombo 47 km nord for Aswan.

Med en svag modvind og med alle vores små stop padlede vi 5-6 km på en time. Vi blev ofte inviteret til te af fiskere, der har gaskomfurer på deres både, så vi lagde SUP’erne midt på Nilen ved fiskerbådene for at drikke te. Kort før Kom Ombo så vi flere kameler på Nilens bredder. Vi stoppede i Daraw, fordi der i weekenden er et af de største kamelmarkeder i Egypten. Kamelerne kommer fra Sudan og sendes på lastbiler til Cairo, hvor de slagtes til kamelkød. Ved solnedgang nåede vi frem til templet Kom Ombo, som ligger direkte på Nilens bred.

Vi vakte lidt opsigt, da vi lagde til med vores SUP’er lige mellem krydstogtskibene på Nilen. Da vores felucca skulle krydse i den lette modvind og bevægede sig langsommere end os, havde vi tid til at møde folk på vejen eller opdage glemte, skjulte templer lige ved kysten. Så 60 km nord for Aswan fandt vi et tempel ved Gebel el-Silsila gemt i siv, langt mindre besøgt af masseturisme end Kom Ombo, da felukkaerne højst stopper her.

“Vi nåede frem til templet Kom Ombo ved solnedgang.

Nil-krydstogtskibe stopper oftest for at tage et billede fra skibet. Klipperne i den østlige og vestlige ørken ligger så tæt på hinanden her, at Nildalen bliver særlig smal, så du får en afslappet dag på SUP ‘en, da du næsten ikke behøver at padle på grund af den stærke strøm. Sandsten er blevet brudt her siden de ældste historiske tider. Mange overegyptiske templer blev bygget af sandsten fra disse stenbrud. Stenene blev sendt til Karnak, Luxor, Kom Ombo, Esna, Edfu og mange andre steder i Øvre Egypten. I dagbruddet blev der undertiden slået op til 20 meter høje snit i klippen for at få fat i det eftertragtede byggemateriale.

Vi gemte vores brædder i siv og tog af sted.

Med lidt held kan tempelvagterne ofte låse grave eller låste tempeldøre op. Dagene på Nilen var ens, landskabet var domineret af æsler og køer, nogle gange kameler, der græssede på bredden. Banan- og sukkerrørsplantager og dadelpalmelunde vekslede med hinanden, og bag dem kunne man se ørkenens sandklitter. Hver time kunne man høre hornene fra toget, der forbinder Cairo og Aswan og er nok det hurtigste transportmiddel langs Nilen efter flyet. I Esna sagde vi farvel til vores bådbesætning: vores seng og bagagetransport, som så at sige havde fulgt os, forlod os nu, og vi padlede videre alene uden støtte fra båden. Vores minimumsbagage bestod af 2 soveposer, 3 T-shirts, tandbørste, penge, mobiltelefoner og kameraer. Nord for Esna var der betydeligt færre feluccas, af og til passerede Dahabiyas, Nilens husbåde, os, men ellers var der meget mere stille på floden her.

I bedste fald passerede krydstogtskibene os i kolonner på 6 eller 7 om morgenen eller aftenen, da de normalt lægger til ved templerne om morgenen og sejler fra sted til sted om aftenen.

“GTS-brædder er en fremragende sengeerstatning, når du camperer på SUP-ferie”.

Med 25-30 km om dagen kom vi godt fremad, købte brød, fetaost og tomater i små butikker på kysten og lærte, at der altid er tid til en kop te. Børnene var stolte hver gang de kunne prøve vores SUP’er, eller vi tog dem med ud at padle på vores bræt. Vi tilbragte natten i bananplantager eller uforstyrret på øerne i Nilen på vores brædder i soveposer. GTS-brædderne er en fremragende sengeerstatning på campingpladser. Souk’erne i byerne er et godt sted at købe forsyninger. For dem, der er interesseret i historie, er der utallige templer og grave at udforske uden for turistruterne ud over Edfu og Esna, f.eks. El Kab eller Al Kola-pyramiden. Så vi tilbragte den ikke-padlerbare dag med næsten 30 knob vind som amatørarkæologer. Det er utroligt, hvor velbevarede disse 3000-3500 år gamle vidner til historien er.

Det er utroligt, hvor farverige og detaljerede tegningerne er, som skildrer livet på Nilen på den tid. Vores sidste dag i retning af Luxor – 30 km at padle – blev belønnet med en god strøm og medvind, så vi var allerede ved Luxor Bridge ved middagstid, 3 timer tidligere end forventet. Fra da af blev vi for første gang ledsaget af en turistpolitibåd. Her blev omfanget af den manglende turisme siden revolutionen og nu efter Corona tydeligt. Omkring 50 krydstogtskibe lå strandet ved indsejlingen til Luxor på Nilens bredder.

Vores turistpolitibåd eskorterede os direkte til hotellet, hvor vi tjekkede ind med SUP, da mange af hotellerne er bygget lige ved kysten. Efter 9 dage på Nilen (hvoraf en af dem ikke kunne padles) og 200 kilometer padlet mellem Aswan og Luxor, så vi for sidste gang solen gå ned over vestbredden. Med mange interessante historier, små eventyr og tusind nye indtryk sluttede vi endelig vores tur med en afskedstur til vestbredden for at besøge Kongernes Dal og Memnonkolosserne samt Hatshepsuts tempel på cykel.

Tekst og billeder: Kathrin Borgwardt

Stand Up Paddle Tour på Nilen fra Aswan til Luxor – en rejsebeskrivelse

Indeks

Del indlæg:

ALTID HOLDE SIG INFORMERET

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev nu og hold dig opdateret